De oefening van de maand december is de kniebuiging oftewel de squat.

Het is nu natuurlijk nog november maar voor wie niet kan wachten om te oefenen, hierbij al de oefening van de maand december: de squat.

De squat is een zogenoemde olympische oefening die krachtsporters tijdens iedere Olympische Spelen altijd met veel gewicht op hun rug uitvoeren. Voor ons doel volstaat het om met ons eigen lichaamsgewicht zo diep mogelijke kniebuigingen te maken. Squat klinkt wel mooi, maar is eigenlijk niets meer dan door je knieën te buigen. Het maken van een squat hoort hierom bij de zogenaamde functionele oefeningen die je in het dagelijks leven vaak onbewust uitvoert. Bijvoorbeeld om iets van de grond op te pakken.

Door dagelijks een of meer squats te maken krijgen je sterke benen, billen en zorg je dat je heupen gezond en sterk blijven. Het maken van squats helpt je hiernaast om heel veel andere lichamelijke activiteiten beter en makkelijker te doen. Als je begint met het maken van squats kan het zijn dat je de eerste dag(en) enige spierpijn voelt. Maar door de oefening technisch goed te blijven uitvoeren, zoals je hebt geleerd tijdens de training op zaterdag, kan je spierpijn tot een minimum beperken. Probeer bovendien niet te smokkelen door bijvoorbeeld je knieën naar binnen te laten kantelen bij het naar beneden zakken of op je voorvoet te gaan staan. Begin met het doen van een squat steeds als je hier aan denkt of als je iets moet optillen. In de eerste week probeer je er 5 per dag te doen en als je er dan wekelijks 2 herhalingen aan toe voegt die je iedere dag doet ben je al snel een stuk sterker. Zo bereik je in kleine stapjes al snel goede resultaten. Veel succes allemaal met het oefenen.

Hieronder laat Hans zien hoe het moet. Door veel te oefenen zal iedereen zijn heupen steeds dieper kunnen laten zakken.

Meer informatie

Leave a Comment